Det du (kanske) inte vet om motivation
När jag pratar om motivation med uppdragsgivare och andra reagerar de nästan alltid på samma sätt. ”Det du säger känns ju helt naturligt och självklart, varför jobbar man inte mer så här?” När vi i Norkay genomför uppdrag inom kommunikation och verksamhetsutveckling använder vi oss av kunskap från forskning som finns på området motivation. Det kan […]
Är du vd eller verksamhetschef?
– Vad har du för plan för att lyckas med jobbet?
Den här frågan kan kännas övermäktig, särskilt när man är ny i sitt chefsskap. Att man har en tjänst som chef (och kanske dessutom är en bra ledare) betyder ju inte att man automatiskt vet exakt vad man vill (eller behöver) göra med ansvaret. Kravet att leverera Att vara chef kan vara ensamt. Man vill […]
Att ta greppet om varumärket
Om du arbetar med kommunikation är nog begreppet ”varumärke” självklart, (den här texten är inte skriven för dig i första hand). Men för den som inte är särskilt förtrogen med ordets innebörd kan det nog ibland kännas komplicerat och svårt. Det är det inte. Det finns många olika sätt att arbeta med varumärkesprocesser. Här är […]
Varumärket och verksamhetskulturen
De flesta av oss har en ganska bra förmåga att genomskåda ”bullshit”, ytlighet och sådant som är påklistrat. Försöker man verka vara någon annan än den man är slutar det sällan bra. Samma sak gäller varumärken för verksamheter. Vi upptäcker ganska lätt om det finns skillnader mellan hur en verksamhet beskriver sig själv och hur […]
Varför en ny strategi?
Vi hör ofta att verksamheter behöver förändring. Men varför skulle de gamla strategierna inte duga? De har ju funkat hittills? Vår vardag förändras ständigt. Var och en går omkring med en dator i fickan och vi har vant oss vid en ganska hög digital service inom olika områden. Vi förändrar våra kund- och konsumentbeteenden i […]
Safari hos dina kunder!
En bra start när man ska jobba fram riktningen för en verksamhet är att försöka förstå i vilken riktning kunderna är på väg. Det låter kanske självklart, men i verkligheten är det ganska vanligt att kunden kommer i skymundan när man skapar visioner, varumärkesmål och verksamhetsstrategier. Vad och hur man än vill vara i framtiden, […]
Hur blir det verkstad av strategin?
En av de absolut största riskerna i strategiarbeten är att innehållet aldrig blir implementerat. Många dyra strategiska dokument har fått sitt dammtäcke i byrålådan medan klockan tickat och de möjligheter strategin skulle exploatera och ta vara på, liksom rann i väg. Det här går dessutom ganska fort, en strategi utgår från förutsättningar som finns just […]